pátek 28. prosince 2012

Přírodní kosmetika - vlasy

Tento příspěvek nemá nic společného s vařením. Týká se šetrného a zdravého přístupu k sobě i k přírodě.

Tématem jsou vlasy. 

Šampón

Nepoužívám šampón. Chci říct, nepoužívám klasickou formu šamponu. Už asi rok.
Čím si tedy myji vlasy? 

  • Lávová zem
Mám od firmy Logona, zkoušela jsem i od Alvy. Logona se mi zdála jemnější. Lávová zem (rhassoul) je světlý prášek. Funguje na jiném principu než klasické šampóny. Neobsahuje tenzidy. Mastnotu z vlasů "nasaje" a vypláchne ven. Je vhodnější pro normální a mastné vlasy. 

http://www.cestaprirody.cz/index.php?productID=3515
Můj způsob je takový, že smíchám 2 vrchovaté kávové lžičky prášku v malé misce s vodou. Vznikne pasta. Ideální konzistence je ne moc hustá a ani ne moc řídká. :-). Namočím si vlasy a nanáším pastu ke kořínkům. Nechám 5 minut působit (někdy i míň). Namočím a ještě vlasy promnu. Opláchnu. Lávová zem je výborná pro lidi s citlivější pokožkou hlavy. Vlasy nejsou vysušené. Někomu se i prodlouží interval mytí. Mám jemné vlasy a po lávovce je mám pevnější. 
  • Aritha
Artiha je šampon pro mastné vlasy, kupodivu taky práškové konzistence. Získává se ze skořápek plodů Sapindus Trifolatus. Používám stejně jako lávovou zem. Údajně pění. Mě tedy ne. Zřejmě bude chyba někde na mojí straně. Výhodou je, že se dá kombinovat s shikakai, neemem i amlou. Podle momentálního stavu  vlasů. 

http://www.cestaprirody.cz/index.php?productID=6154
  • Mýdlo
Ne, nedělám si srandu. Nemyslím tím mýdlo Fa z drogerie (ještě se prodává?). 
Vyzkoušela jsem:
Danin dar - tuhý šampon březový - Danu shop
Tuhý rostlinný šampon Havraní pýcha - Mýdlárna u Tří lilií
Medový šampon (vzorek), Šampon pro normální až mastné vlasy (vzorek)- Mýdlárna Leontýnka
Kašmírové vlasy - Čarovný mlýn
Vítr ve vlasech - U zelené větévky 
Elixír silného vlasu - Mýdlárna u dvou koček 


Mýdla jsou výborná na cesty. Použití je snadné, mokré vlasy se párkrát přetřou mýdlem a vzniklou pěnou se důkladně umyjí. 
Přechod z běžného šamponu na mýdla nebyl úplně snadný. Vlasy si musí zvyknout. Ze začátku na nich zůstával mastný film. Po zhruba 4-5 umytích film zmizel. Snažím se nevracet k standardním šamponům. Kombinuji vždy mýdlo s některým práškovým šamponem. 
  • Shikakai
Bylinný prášek - získává se z keře Acacia concinna, pomletím lusků. Je vhodný pro suché, lámavé, slabé vlasy, řídké, bojuje proti tvorbě lupů. Na moje mastné vlasy se nehodí. Pracuje se s ním dobře, vlasy umyje, ale druhý den už jsou zmaštěné. Jde přidat spolu s amlou k henně. 


  • Žloutky
Ano žloutky dokáží umýt vlasy. Taky jsem tomu nevěřila. Rozmíchám 2 žloutky s 3 kapkami citronového éterického oleje. Nanesu na mokré vlasy, nechám 5 minut působit a důkladně smyji. Pozor na teplou vodu, žloutky se musí smývat vlažnou vodou. Aby nezůstávaly kousky "uvařeného" vajíčka ve vlasech.
Vlasy jsou dobře umyté (vyzkoušela jsem i po olejovém zábalu) a nadýchané. Někomu může vadit vaječný zápach. Řeším éterickým olejíčkem. Často oplachuji ještě octovou vodou.
  • Eliah Sahil shampoo
Práškový šampón s nádhernou bylinkovou vůní. Používám ho v sypké formě. Nasypu si trochu do dlaní a vetřu do vlhkých vlasů ke kořínkům. Opláchnu a opakuji ještě jednou. Podruhé šampon pění. Je ideální na mastné vlasy. Prodlužuje mi dobu mytí o jeden den.

Složení:  Solum Fullonum, Acacia Concinna, Sapindus Mukorossi, Emblica officinalis, Terminalia Chebula, Terminalia Bellirica, Phyllanthus Urinaria

www.biooo.cz

Kondicionér a oplachy
  • Kopřivový odvar
V tomhle období používám sušené kopřivy. Lžíci kopřiv zaliji horkou vodou a nechám do rána louhovat. Ráno  (umývám si vlasy vždy ráno, jinak se s nimi nedomluvím) přecedím do sportovní láhve a po umytí opláchnu odvarem vlasy. Studeným. Četla jsem u dědka kořenáře, že na růst vlasů je výborné spařit čerstvé kopřivy, odvarem si opláchnout hlavu a kopřivy sníst. Zkusím, až něco kolem vyroste. 
Kopřivový odvar je výborný na rychle se mastící vlasy, podporuje růst vlasů.
  • Octová voda
Osvědčený oplach na lesk vlasů. Smíchám 1 -2 dcl jablečného octu na 1 litr převařené odstáté vody.  Po umytí přeliji přes vlasy.
  • Bříza list, Chmel šištice, Lopuch kořen
Můžete zkusit místo kopřivy - používám na růst vlasů.
  • Amla
Kondicionér. Prášek vyrobený z plodů stromu Embelica officinalis. Jedná se o pomleté sušené ovoce. Má hodně vit. C, vlasy vyživuje a uhlazuje. Podporuje růst vlasů. Prášek (2 vrchovaté lžičky - vlasy po ramena) smíchám s vodou (můžete použít i růžovou nebo levandulovou vodu) a nanesu na umyté vlasy, nechám působit 2 minuty a smyji. Pokud používám jako masku, nechám působit 60 minut. Vlasy zabalím do igelitového sáčku a do starého ručníku. Amla se špatně umývá z vany :-)

http://www.cestaprirody.cz/index.php?productID=6147


Tužidlo
  • Pivo
Klasické tužidlo nepoužívám. Když chci zafixovat drdol (jemné létavé vlasy), použiji pivo. Černé :-) Používám rozprašovač od pleťové vody.  Uchovávám v ledničce. Pivo není z vlasů cítit, odér vyvětrá.

Henna
Hennu jsem začala používat na výšce, pak jsem na nějakou dobu přestala a teď ji používám asi rok. Zkoušela jsem Lush, Lamda a Prodej bylin. Finančně vyjde nejlíp z Prodej bylin, kde kupuji kilové balení. Trochu se mi ovšem vymývá. S hennou nešetřím, beru to nejen jako barvení, ale i regeneraci vlasů. Lush henna mi nevyhovovala. Nesnesu v henně žádné oleje. 
Postup: Smíchám 100 g prášku s černým nebo ibiškovým čajem do konzistence jogurtu. Nechám odstát 12 hodin. Henna ještě vsákla trochu vody, konzistence je hustší. Vyhovuje mi to, henna nestéká. Nanesu v rukavicích na suché vlasy. Nechám 4-6 hodin. Poté důkladně smyji a přeliji octovou vodou (stálobarevnost :-) ) Henna mi voní, někomu to nemusí být příjemný, ale mě nevadí.  
Prášek se dá míchat s Amlou a shikakai - ztmavuje to hennu. Nebo s neemem - proti lupům.
Kdo chce výraznou oranžovou nebo červenou barvu, přidá citronovou šťávu. Také záleží na teplotě vody. Horká voda vytáhne barvu, chladnější voda je spíš pro regeneraci vlasů. Prášek zalívám vlažným čajem a nechávám odstát, aby se barvivo uvolnilo. 

Oleje

Používám na konečky. Nejraději mám mandlový, jojobový a olivový olej. Kokosový dávám kvůli vůni, jinak mi na moje vlasy moc nesedí. Také je výborný rakytníková olej, ale pozor na množství - barví.
Dělávám i zábal. Ohřeji 2 lžíce oleje. Vetřu do vlasů, zabalím do ručníku a nechám nejlépe přes noc.

Snažila jsem se sepsat své zkušenosti s přírodní vlasovou kosmetikou. Experimentům ještě není konec a velmi se na ně těším!

Napište mi svoje zkušenosti.

Díky

Mějte se krásně!

Mimochodem zbyl mi New od Lush, asi půlka, daruji za poštovné (10 Kč) :-) Už ho nebudu potřebovat. 


3 komentáře:

  1. Pěkný článek! Takový přehled jsem ještě nikde nečetla. Díky za tipy. Já používám rhassoul od Logony a jsem moc spokojená. Mycí interval se zatím neprodloužil (po dvou měsících), ale nesvědí mě pokožka hlavy. Mám hodně jemné a rychle se mastící vlasy. Zkoušela jsem take Arithu, Shikakai a Neem (míchala jsem směs) - mylo to dobře, vlasy byly pevné a lesklé, ale tekutá konzistence mi nevyhovovala. Lávovka s vodou je "uživatelsky" příjemnější, vytvoří lehce gelovou konzistenci. Pro regeneraci používám Amlu - zábal jednou týdně. Hennu mám teď od Lushe, je hodně olejová, ale nevadí mi to, alespoň mám pocit, že vlasy jednou za čas pořádně vyživím :) Z prodeje bylin chci hennu taky zkusit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj milá neznámá. Díky moc za komentář a za další tipy. Jsem ráda, že článek potěšil a možná i inspiroval :-).
      Lávovka od Logony je jistota. Zkoušela jsem ji koupit i od ekokozy, ale je hrubší a nenašla jsem fígl jak na ni. Nepomohlo zalívání horkou vodou a nechávání odstát, zuřivé míchání, prostě nic. Vlasy byly špatně umyté, zalepené. Kdyby jsi měla nějaký návod jak na to, sem s tím :-) Díky a mě krásný den.

      Vymazat
  2. Ďakujem veľmi pekne za veľmi napomocné informácie �� žihlavu určite vyskúšam. Teraz som začala používať shikakai, tak som zvedava či u mňa nahradi bione ��

    OdpovědětVymazat