pátek 4. listopadu 2011

Kváskový chléb

Tak a je to tady! Dnes vám chci představit základ naší kuchyně. A to kváskový chléb. Chléb kynutý tradičně pomocí žitného kvasu.

Začneme od začátku. Vykvasíme :-) S kváskem jsem koketovala již před pár lety. Nikdy se mi to moc nedařilo. I když kvásek vzešel, nenašla jsem postup, jak pomocí něj upéct chutný chléb.
Jednou to vyšlo. Asi před půl rokem. Od té doby nejíme jiný chléb!

Návod na žitný kvas (určitě byste ho na netu našli :-)): připravíme si litrovou sklenici, kterou vypaříme vřelou vodou
1. den 100 g mouky (žitné) + 125 ml vlažné vody, promícháme, přikryjeme látkovým nebo papírovým ubrouskem
2. den přimícháme 50g mouky + 125 ml vlažné vody
3. den 50g mouky + 60 ml vlažné vody
4. den 50g mouky + 60 ml vody
5. den - kvásek je hotový, můžeme zadělat na těsto.

Dobře, máme kvásek, uděláme chleba a co dál s ním? Zbytek kvásku, co nám zůstal ve sklenici doplníme 50g mouky a 60 ml vody a necháme stát (na lince, kdekoli při teplotě kolem 25 °C - u nás doma je max. 20°C a daří se mu taky). Kvásek roste. Za cca 8 hodin klesne a je nutné ho "přikrmit" dalšími 50g mouky a 60 ml vlažné vody. Tak to opakujeme do té doby, než je sklenice plná a můžeme opět péct chleba. Pokud jedeme pryč nebo nechceme péct chleba tak často (vychází to na 2-3 dny), dáme zbytek kvásku do kelímku (na fotce), přikryjeme ubrouskem a dáme do lednice. Pokud chceme opět aktivovat kvásek, vytáhneme ho z lednice, přikrmíme tradičně 50g mouky a 60 ml vlažné vody a jedeme dál :-)

Dostáváme se k přípravě chleba.
já těsto míchám v domácí pekárně, jde to i ručně, ale proč si nepomoct, když už mi stojí doma.
Potřebujeme:
500g žitného kvasu
150 ml vody
2 lžičky soli
2 lžičky chlebového koření (můžete jen kmín)
550 g mouky (moje oblíbená kombinace je 150g ječné + 400g špaldové)

Kvásek v pekárně
Hotové těsto
 Těsto je tuhé, stačí mírně poprášit vál. Pracuje se s ním dobře. Těsto několikrát přehneme a vytvarujeme z něj šišku, konce ohneme dospodu. Připravené těsto vložíme do ratanové formy.

 Necháme kynout minimálně 4 hodiny. Klidně i déle.
Chleba po vykynutí.
Chleba mi mírně překynul (courala jsem s malým po venku). Nakynutí se pozná tak, že uděláte do těsta důlek, pokud se těsto vrátí zpět, dejte mu ještě čas. Pokud ne, je nakynutý.
Troubu je nutné rozehřát na 250°C, na dno vložit kastrůlek s vodou. Těsto překlopit na plech (nemusí se mazat ani používat pečící papír) vložit rychle do trouby (moc netřepat) a nechat 10 minut péct. Poté snížit teplotu na 200°C a péct dalších 35-40 minut.
Upečený chleba - je mírně popraskaný na bocích. Je vidět, že byl překynutý.
Dobře upečený chleba zní dutě, když na něho poklepete zespodu. Vyndejte ho a dejte na mřížku vychladnout.

Kváskový chléb vydrží týden bez problémů. Chuťově je výborný.

Pozn.: Tento chléb mě pořádně potrápil. Začala jsem chystat kvásek a zjistila jsem, že nemám mouku. Co teď, děcko nemocné, do obchodu daleko. Doma akorát zrní (špalda, ječmen). To přeci namelu, nejsem žádné béčko. Zrno jsem mlela na mlýnku na mák. Pokud nemusíte, nezkoušejte to. Je to docela makačka. Jde to pomalu. Bolí z toho ruka a vůbec, ale opravdu vůbec mouky nepřibývá. Co bych pro chleba neudělala, zhruba po hodině a půl (dávala jsem si pauzy :-D) bylo 550g namleto.

Máte zkušenosti s kváskovým chlebem? Pochlubte se!


Žádné komentáře:

Okomentovat